Sunday, November 23, 2008

Michael Jackson peluk Islam

"LOS ANGELES: Penyanyi kontroversi Amerika Syarikat, Michael Jackson, memeluk Islam dan menukar namanya kepada Mikaeel, nama malaikat yang memberi rezeki.

Superstar muflis berusia 50 tahun itu dilaporkan memakai jubah dan kopiah ketika mengucap dua kalimah syahadah di hadapan seorang imam dalam satu majlis di sebuah rumah rakannya di sini.

Akhbar The Sun dalam laporannya semalam mendedahkan majlis itu diadakan beberapa hari sebelum Jackson atau ‘Jacko’ dihadapkan ke Mahkamah Tinggi London, selepas disaman oleh seorang putera Arab.

Jacko yang dibesarkan sebagai penganut Kristian, dikatakan mengambil keputusan menukar agamanya ketika beliau menggunakan studio di rumah kawan rapatnya untuk merekodkan album baru.

Rakannya, David Wharnsby seorang penulis lagu Kanada dan produser Philip Bubal, yang menasihatkan Jacko supaya memeluk Islam. Kedua-duanya juga sudah memeluk Islam dengan nama baru mereka Dawud Wharnsby Ali dan Idris Philips.

“Mereka mula berbincang mengenai agama dan bagaimana mereka menjadi seorang yang lebih baik dengan menukar agama. Tidak lama kemudian Michael mula menerima idea itu,” kata sumber yang dipetik akhbar itu.

Jacko yang merakamkan lagu terkenal seperti The Way You Make Me Feel, bagaimanapun menolak nama alternatif, Mustafa bermaksud orang yang terpilih.

Penyanyi Britain, Yusuf Islam, 60, atau nama asalnya, Cat Stevens, mengalu-alukan Jacko sebagai saudara baru.

Jacko kini berdoa untuk ke Makkah selepas satu majlis diadakan di rumah pemain keybord Toto, Steve Porcaro, 51, di Hollywood Hills yang menyusun album Thriller penyanyi itu.

Jacko, yang jarang keluar rumah tanpa memakai topeng, dijangka memberi keterangan Isnin ini dalam tuntutan saman berjumlah £4.7 juta (RM25.3 juta) oleh Putera Abdulla Al-Khalif dari Bahrain. -Agensi

Wednesday, November 12, 2008

Sejarah tokoh gerakan Islam moden

Hassan al Banna (14 Oktober 1906 - 12 Februari, 1949, Arab:حسن البنا) merupakan reformis sosial dan politik Mesir yang terkenal sebagai pengasas gerakan Jamiat al-Ikhwan al-Muslimun.

Hassan al Banna dilahirkan pada Oktober 1906 di desa al-Mahmudiyyah di daerah al-Bahriyyah, Iskandariah, Mesir (barat laut Kaherah). Beliau berasal dari sebuah perkampungan petani yang terkenal kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai Islam, serta keluarga ulama yang dihormati.

Bapanya, Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna, merupakan seorang seorang ulama, imam, guru dan seorang pengarang terkenal, lulusan Universiti Al-Azhar, yang menulis dan menyumbang menulis kitab-kitab hadis dan fiqh perundangan Islam dan juga memiliki kedai membaiki jam dan menjual gramophone. Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna turut mengkaji, menyelidik dan mengajar ilmu-ilmu agama seperti tafsir al-Qur'an dan hadis kepada penduduk tempatan, dan dia banyak dipengaruhi oleh fikrah serta cita-cita perjuangan Syeikh Muhammad Abduh dan Sayyid Jamaluddin al-Afghani.


Sungguhpun Syeikh Ahmad al-Banna dan isterinya memiliki sedikit harta, mereka bukannya orang yang kaya dan bertungkus lumus untuk mencari nafkah, terutama selepas berpindah ke Kaherah pada 1924; sebagaimana yang lain, mereka mendapati bahawa pendidikan Islam dan kealiman seseorang tidak lagi dihargai di ibu negara itu, dan hasilkerja tangan mereka tidak mampu menyaingi industri besar-besaran.. (Mitchell 1969, 1; Lia 1998, 22-24)


Ketika Hassan al-Banna berusia dua belas tahun, beliau menjadi pemimpin badan Latihan Akhlak dan Jemaah al-Suluka al-Akhlaqi yang dikelolakan oleh gurunya di sekolah. Pada peringkat ini beliau telah menghadiri majlis-majlis zikir yang diadakan oleh sebuah pertubuhan sufi, al-Ikhwan al-Hasafiyyah, dan menjadi ahli penuh pada tahun 1922. (Mitchell 1969, 2; Lia 25-26). Melalui pertubuhan ini beliau berkenalan dengan Ahmad al-Sakri yang kemudian memainkan peranan penting dalam penubuhan Ikhwan Muslimin.


Ketika berusia tiga belas tahun, Hassan al Banna menyertai tunjuk perasaan semasa revolusi 1919 menentang pemerintahan British. (Mitchell 1969, 3; Lia 1998, 26-27)


Pada tahun 1923, pada usia 16 tahun dia memasuki Dar al 'Ulum, sekolah latihan guru di Kaherah. Kehidupan di ibu negara menawarkannya aktiviti yang lebih luas berbanding di kampung dan peluang bagi bertemu dengan pelajar Islam terkemuka (kebanyakannya dengan bantuan kenalan ayahnya), tetapi dia amat terganggu dengan kesan Kebaratan yang dilihatnya disana, terutamanya peningkatan arus sekular seperti parti-parti politik, kumpulan-kumpulan sasterawan dan pertubuhan-pertubuhan sosial sekular terdorong ke arah melemahkan pengaruh Islam dan meruntuhkan nilai moral traditional. (Mitchell 1969, 2-4; Lia 1998, 28-30)


Dia turut kecewa dengan apa yang dilihatnya sebagai kegagalan sarjana Islam di Universiti al-Azhar untuk menyuarakan bangkangan mereka dengan peningkatan atheism dan pengaruh pendakwah Kristian. (Mitchell 1969, 5)


Beliau kemudian menganggotai pertubuhan Jama'atul Makram al-Akhlaq al-Islamiyyah yang giat mengadakan ceramah-ceramah Islam. Melalui pertubuhan ini, Hasan al-Banna dan rakan-rakannya menjalankan dakwah ke serata pelosok tempat, di kedai-kedai kopi dan tempat-tempat perhimpunan orang ramai.

Pada peringkat inilah beliau bertemu dan mengadakan hubungan dengan tokoh-tokoh Islam terkenal seperti Muhibbuddin al-Khatib, Muhammad Rashid Reda, Farid Wajdi dan lain-lain.


Di tahun akhirnya di Dar al-'Ulum, dia menulis bahawa dia bercadang menzuhudkan dirinya menjadi "penasihat dan guru" bagi golongan dewasa dan kanak-kanak, agar dapat megajar mereka "matlamat agama dan sumber kegembiraan dan keriangan dalam kehidupan". Dia mendapat ijazah pada tahun 1927 dan diberikan jawatan sebagai guru bahasa Arab di sekolah rendah kebangsaan di Isma'iliyya, bandar provincial terletak di Zon Terusan Suez. (Mitchell 1969, 6)


Al-Imam Hassan al-Banna kemudainnya menubuhkan gerakan Ikhwan Muslimin di bandar Ismailiyyah pada Mac 1928. Ketika itu beliau berusia 23 tahun.


Di Ismailiyya, sebagai tambahan kepada kelas siangnya, dia melaksanakan matlamatnya memberi kelas malam bagi keluarga anak muridnya. Dia juga berceramah di masjid, malah dikedai kopi, yang masa itu masih baru dan dipertikaikan nilai moralnya. Pada awalnya, sesetengah pandangannya berkenaan perlaksanaan Islam yang mudah mendorong kepada tentangan hebat dengan elit keagamaan tempatan, dan dia mengamalkan polisi mengelakkan kontrovesi agama. (Mitchell 1969, 7; Lia 1998, 32-35)

Dia sedih dengan tanda-tanda jelas pengawalan ketenteraan dan ekonomi di Isma'iliyya: kem ketenteraan British, kemudahan awam dimiliki oleh kepentingan luar, dan tempat tinggal mewah milik pekerja Syarikat Terusan Suez, bersebelahan dengan rumah haram pekerja Mesir. (Mitchell 1969, 7)

Setelah berkhidmat 19 tahun dalam bidang perguruan, beliau meletakkan jawatan pada tahun 1946 untuk menyusun kegiatan dakwah dengan berkesan dalam masyarakat di bandar itu. Pengalaman ahli jemaah yang dikumpulkan sekian lama menjadikan Ikhwan Muslimin sebuah gerakan yang berpengaruh.


Ternyata Hassan al-Banna adalah pemimpin yang bijak mengatur organisasi. Ikhwan Muslimin disusun dalam tiga peringkat iaitu, memperkenalkan Ikhwan dan menyebarkan dakwah asas melalui ceramah serta kegiatan kebajikan. Kemudian membentuk keperibadian anggota agar bersedia menjalani jihad seterusnya melaksanakan cita-cita perjuangan Islam dengan tegas. Ikhwan Muslimin berjaya menjadi sebuah gerakan yang menggegarkan Mesir terutama selepas perang dunia kedua apabila gerakan itu turut bertanding di dalam perebutan kuasa politik.


Pengaruh Ikhwan yang kian kuat amat dikhuatiri oleh kerajaan Mesir yang diketuai oleh al-Nukrasi Bassa dari parti al-Sa'di yang bertindak mengharamkan Ikhwan Muslimin pada 1948 atas tuduhan merancang satu pemberontakan untuk menjatuhkan kerajaan. Sungguhpun begitu Hassan al-Banna tidak ditahan dan beliau cuba sedaya upaya menyelamatkan Ikhwan. Malangnya usaha beliau belum berhasil sehinggalah ditembak pada waktu Zohor 12 Februari 1949, ketika keluar dari bangunan Ikhwan Muslimin. Beliau menghembuskan nafas terakhir di hospital dan pembunuhan beliau didakwa dirancang oleh polis rahsia kerajaan berikutan kematian perdana menteri yang dibunuh oleh seorang pelajar yang kecewa dengan pembubaran Ikhwan Muslimin.


Jenazah al-Imam Hassan Al-Banna telah dikebumikan dengan kawalan kereta-kereta kebal dan perisai. Orang ramai tidak dibenarkan menghadiri upacara pengebumiannya, yang hadir hanya keluarganya sendiri.

Sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Hassan_al_Banna

Mencari calon pilihan

Mahasiswa ISLAM dibahunya tertunggak seribu harapan yang datang dari pelbagai sudut perlulah menyedari semakin hari semakin berat tanggungan seribu harapan itu, perlu kekadang diheret, kekadang dipikul, kekadang ditolak, dan kekadang perlu dipeluk. Agenda perjuangan mahasiswa dalam arena pembentukan sejak akhir-akhir ini telah dikaburi dek pelbagai racun pemusnah. Perjuangan ini suci jika ia berada dalam lipatan kain putih yang membalutinya, ia akan kotor, sekiranya diselimuti dengan kekotoran jiwa dan harga diri. “Mahasiswa egen pengubah” slogan keramat yang pernah meletakkan mahasiswa melalui perjuangan mereka berada nun tinggi digunung harapan masyarakat. Suara keramat mereka pernah ketika dahulu mampu menarik kepercayaan masyarakat meletakkan mahasiswa berada dibarisan hadapan dalam membela dan mempertahankan masyarakat. Pernah jari jemari ini meraba-raba untuk memetik bunga semangat yang dahulunya pernah menjadi gilaan masyarakat. Namun semakin dekat jari jemari ini dengan bunga perjuangan ini, baru kutahu rupanya bunga itu berantingkan duri. Tapi mengapa kumbang tidak pernah berputus asa untuk mendekati, sekalipun bunga itu ranting berduri. “Mahasiswa agen pengubah” ahh…mungkin ia hanya untuk zaman dahulu, tidak di zaman ku, atau ia pemanis mulut untuk zaman ini… pelbagai kemungkinan yang mungkin dirasai dengan pelangi perjuangan mahasiswa. Tingkat atas pelangi mahasiswa mungkin lain yang dijiwainya, peringkat tengah mungkin kabur warnanya, tingkat bawah sudah cukup baginya ataupun sebaliknya. Jika satu ketika dahulu slogan ini dianggap keramat, mungkin ia dibaluti dengan barisan perjuang yang begitu sejati dalam membawa slogan keramat ini sehinggakan kejayaan itu dicapai mungkin dengan tangisan, mungkin dengan tangan bergari, mungkin juga tidak tidur pagi, dan mungkin perut berikat batu tali. Sebenarnya ia bukan perkara mungkin tapi ia adalah realiti.

Adakah kamu menyangka kami akan membiarkan kamu menggunggap kata “kami sudah beriman” sedangkan kamu tidak diuji...

Tidak terlambat rasanya bagi kita untuk mencari formula bagi mengembalikan kegemilangan itu untuk kita jiwai. Perjuangan sebenarnya satu agenda yang akan meletakkan mahasiswa pada tempatnya. Sebenarnya slogan keramat itu dari perjuangan, dipakai pada pakaian perjuangan mahasiswa, berada dalam bekas perjuangan mahasiswa, berada dalam perjuanngan kesatuan mahasiswa dan perjuangan bersama mahasiswa. Inilah hebatnya perjuangan, ia diibaratkan seperti bulan yang dikelilingi bintang-bintang yang sentiasa memberi khidmat bagi yang hidup merata dalam kelam malam bersalut derita.

Ayuh kita bersama untuk tatapi keindahan bulan itu! Kita yakin kita mampu untuk mengembalikan sejarah itu untuk kita lakarkan dalam potret perjuangan mahasiswa buat tatapan perjuangan masa depan. Biarlah ia ditatap dan dihayati bagi mereka yang akan mengampai tangan untuk menyambung rantaian perjuangan suci ini. Aku perlukan mereka yang mahu, aku hendak kerelaan mereka yang tidak seteru, aku mencari tangisan malam mu yang akan membawa bahtera lalu, hebat pengorbanan mu, aku mahukan mereka yang ingin melihat umat ini bersatu. Langit tak sentiasa mempamerkan cantik kelipan bintang, hari juga tidak pernah merelakan bulan purnama sentiasa, kerana itu pungguk sentiasa rindukan bulan. Begitu juga dengan perjuangan, ia tidak rela membiarkan tiang serinya ini disandar dengan kemanisan mainan dunia.

Jesteru itu, aku ini sentiasa mencari diri-diri yang tidak mengharapkan serpihan duniawi yang menjadi rebutan manusia duniawi. Kerana ku yakin tiang-tiang seri yang mendokong perjuangan mahasiswa bukanlah mereka cintakan duniawi, nabi pernah memberikan isyarat kepada kita bahayanya manusia duniawi ini. Perkara ini pernah ditakuti baginda, kenapa ia menjadi gilaan sebahagian kita. Ku juga yakin, slogan ini akan mampu untuk kita pacakkan di tengah-tengah kepercayaan masyarakat. Tuai padi sawah bertebing, tuai ilmu berhati suci, Sekiranya kita dapat kuasai ilmu. Tidak ada khilaf ulamak dalam menyatakan ia penting dan tidak penting, ingat tak..? diperumpamakan kelebihan golongan yang menuntut ilmu dengan a’bid seribu tahun juga seperti jutaan bintang dan bulan yang keseorangan. Begitu juga, Perjuangan ini tidak dapat direalisasikan jika kita tidak dapat menyatukan tangis dan tawa mahasiswa, suka dan duka mereka, kita hanya akan Berjaya dengan formula satu fikrah satu amal. Jika perjuangan kita Berjaya untuk menyatukan semua itu, maka kita yakin masyarakat juga akan mempercayai sang mahasiswa ini mampu untuk menyatukan mereka dengan sengat yang cukup berbisa.

Apakah kita tidak lagi dapat melihat jenis apakah mahasiswa yang diinginkan? “penyatuan”…”ayuh kita bersatu!”… “marilah kita bersama!”… “ kita tidak mahu lagi musuh caturkan kita di papan catur pertelingkahan”, kerana coretan sejarah memadai untuk kita insafi, jatuhnya kerajaan islam kerana pemimpin yang suka rakyatnya berpecah belah. Inilah yang mereka mahukan dari kepimpinan mahasiswa. Masyarakat menanti-nanti kelompok mahasiswa yang Berjaya memimpin institusi mahasiswa. Percayalah wahai mahasiswa, masyarakat tidak sanggup memberi kepercayaan mereka pada mahasiswa yang sanggup merobet kesatuan sesama mereka. Mahasiswa sebenarnya telah diberi satu kepercayaan dalam sosial kemasyarakatan untuk menerima status institusi. Ini kerana kita adalah golongan yang terpilih dari jutaan masyarakat, hanya kita sahaja yang terpilih untuk memakai kalungan mahasiswa. Falsafah pilih adalah diantara baik dan buruk atau terbaik dan baik atau terbaik dan paling terbaik. Jadi sekurang-kurangnya kita tahu yang kita sebenarnya berada dalam bekas yang baik. Kepercayaan yang diberi kepada aku dan sahabat-sahabat kali ni sangat bermakna. Kepimpinan yang silih berganti itu adalah lumrah dalam perjuangan. Namun persoalannya, siapakan calon yang sesuai?. Selamat bersidang.

Thursday, November 6, 2008

Adakah beliau dapat membantu kemenangan Islam?


Kemenangan besar Obama memang sudah dijangka. Dengan pelbagai strategi dan pelan tindakan yang utuh, tiada siapa yang boleh persoalkan kemenangan besar presiden kulit hitam pertama Amerika yang bakal menduduki Rumah Putih Januari depan.

Setiap langkah, kata-kata dan fikiran senator yang dulu di label sebagai masih mentah menggamit sokongan dan imaginasi ramai , sehingga mengalir sokongan dari mereka yang tidak layak mengundi (baca: warga dunia yang dahagakan Amerika yang baru).

Setiap lapisan masyarakat "di sentuh".

Yang tua menaruh harapan baru buat Amerika yang sedang lemas dalam krisis ekonomi dan entah apa lagi di depan. Yang muda percaya aspirasi kepimpinan yang mendengari ramai dan suara rakyat.

Kini bukan masanya memperkatakan betapa jayanya strategi Obama dalam mengemudi kempen hingga ke Rumah Putih. Ya, Obama dan orang-orangnya memang hebat. Pengajaran untuk kita.