Friday, May 16, 2008

Sabah oh Sabah

Sabah oh Sabah

Ketika manusia lain sedang asyik di buai mimpi indah, aku sempat menyiapkan sedikit artikel untuk dikongsi dengan semua pembaca. Alhamdulillah, aku bersyukur kepada empunya alam ini kerana telah mencampakkan aku ke tanah pulau Borneo ini. Suasana ini cukup berbeza dengan apa yang ada di tempat aku sendiri. Pembangunan jasad agak ketinggalan di sini. Sistem jaringan jalan raya, bangunan, air, elektrik, pendidikan, pengangkutan, peluang pekerjaan, hospitaliti, kemudahan asas adalah antara masalah-masalah yang terdapat di sini. Jika adapun, hanya sekitar bandar utama, Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Lahad Datu. Walaupun mendapat kekangan dengan masalah ini, semangat anak-anak Sabah untuk menimba ilmu patut dipuji. Sahabat-sahabat Sabahan di sini memang cukup baik dan ramah. Walaupun mereka kurang pendedahan tentang pengetahuan agama, tetapi mereka ini tidak segan untuk bertanya dan selalu mencari dimana mereka boleh dapatkan ilmu ini. Semangat mereka ini sangat tinggi. Aku melihat Sabah ini merupakan sebuah ladang yang subur untuk melahirkan manusia yang dapat menyambung risalah kenabian. Cumanya sedikit sahaja mereka mendapat pendedahan berbanding di Semenangjung.

PRU-12

Kesan dan bahang PRU Ke-12 masih berterusan, walaupun sudah berlalu. Kemenangan Pakatan Rakyat (PR) rasminya menguasai 82 kerusi parlimen telah menafikan majoriti 2/3 Barisan Nasional (BN).Umum juga sedia mengetahui bahawa kemenangan BN ini banyak dibantu oleh kerusi di Sabah.Rakyat Sabah perlu kepada pembelaan sewajarnya. Bukan di anak tirikan oleh bapa sendiri. Walaupun mempunya emas hitam yang banyak, tetapi penduduk Sabah adalah merupakan antara yang termiskin.Aku bukanlah hendak menuduh tanpa asas nya. Dengan pengalaman tinggal di sini, aku dapat merasai sendiri keadaan demikian. Seharusnya Rakyat/pemimpin Sabah berani untuk melakukan perubahan tentang perkara ini. Aku juga sempat mengikuti rakaman clip video sedutan dari Parlimen beberapa hari yang lepas tentang masalah ini. Hati aku juga terdetik untuk mempercayai perkara ini. Manusia boleh meramal dan membuat spekulasi bersandarkan isu-isu yang ada. Hakikat kebenaran datang daripada Allah.

Ketika BN mendakwa PR berangan-angan mahu mengambil alih pentadbiran negara, dalam masa yang terdekat, muncul Ahli Perlimen Kimanis, Datuk Anifah Aman mengulas mengenai isu lompat parti. Begitu juga YB dari Kinabatangan dan Beluran. Kemudian selepas 7 Mei lalu di Perlimen muncul pulakenyataan terbuka Ahli Perlimen Kalabakan, Abdul Ghafur Salleh mengenai isu yang sama. Sama-sama kita saksikan

Hari ini, kami mengikuti program Bakti Siswa Pembangunan Modal Insan di beberapa buah Kg. di Labuan indah ini. Setiap peserta diberi keluarga angkat masing-masing. Harap-harap Mahasiswa yang datang jauh dari UUM dan UMS-KAL dapat berbakti kepada masyarakat. Tahniah kepada Pengarah program dan AJK pelaksana.


No comments: