Saturday, January 30, 2010

Erti sebuah kesetiaan

Kisah ini terjadi disebuah pekan kecil di Utara Switzerland, tinggal seekor anjing bersama dengan tuannya. Lelaki tersebut sangat menyayangi anjingnya itu. Hubungan mereka berdua sangat akrab. Diceritakan setiap hari pada waktu pagi anjing tersebut akan keluar bersama dengan tuannya menuju ke stesen kereta api. Anjing tersebut akan menemani tuannya sehingga ke stesen kereta api dan akan menunggu kepulangan tuannya pada sebelah petang. Sebelum berpisah tuannya akan membelai dan mengusap-usap anjingnya, dan anjing pun akan menjilat-jilat tuannya. Apabila menjelang petang anjing tersebut akan menunggu kepulangan tuannya dengan gembira dan mereka pun pulang ke rumah bersama-sama. Begitu lah rutin kehidupan mereka berdua ini…

Setelah beberapa tahun berlalu, tuan anjing tersebut telah sakit dan akhirnya meninggal dunia. Tetapi kematian tuan anjing tidak dimaklumkan kepada anjing tersebut. Seperti hari-hari biasa, anjing ini akan menuju ke stesen kereta api untuk menunggu kepulangan tuannya pulang dari bekerja. Apabila kereta api berhenti seorang demi seorang telah keluar, tetapi tuannya tidak muncul-muncul. Sehinggalah pada pada sebelah malam, anjing tersebut pulang ke rumah dalam keadaan yang hampa. Pada waktu pagi keesokannya, anjing tersebut pergi semula ke stesen kereta api tersebut untuk mencari tuannya dan menunggu dengan penuh sabar. Tetapi tuannya juga tidak ada. Lalu pulang kerumah. Pada petangnya, anjing tersebut sekali lagi menuju ke stesen kereta api tersebut untuk menunggu ketibaan tuannya, tetapi malangnya tuannya juga tidak muncul. Begitulah perbuatan anjing tersebut setiap hari. Lama kelamaan anjing tersebut sudah tidak pulang lagi ke rumah dan hanya menunggu tuannya distesen kereta api tersebut. Ianya bukan hanya berlaku sehari dua, tetapi memakan masa bertahun-tahun sehingga anjing tersebut sakit lalu meninggal dunia. Peristiwa sedih ini telah disaksikan oleh masyarakat di sekitar kawasan tersebut. Bagi memperingati peristiwa ini, masyarakat di sana telah mebina satu tugu patung anjing dan tuannya bagi menggambarkan nilai sebuah kesetiaan.

Peristiwa ini, mungkin hanyalah sekadar seekor anjing yang tidak mempunyai akal, tetapi masih mempunyai naluri dan perasaan. Manusia berakal pula bagaimana?

No comments: