Friday, April 17, 2009

Mampukah Pakatan Rakyat Memerintah Malaysia?


Baru sahaja Rakatan Rakyat nak perkemaskan kedudukan di negeri masing-masing, tiba-tiba ada pulak ura-ura Pilihan Raya Kecil(PRK) ingin di adakan atas alasan seorang bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin hari ini mengumumkan keputusannya meletak jawatan Adun Penanti. Bagi saya ini sedikit mencacatkan tarian politik Pakatan Rakyat.

Jangan sombong

Kemenangan PR di Dua Bukit( Gantang dan Selambau) bukan untuk menyombong, tetapi haruslah diikuti dengan membawa ’mood’ PRK12 secara konsisten. Tetapi sifat takabbur dan riak mula menjadi bibit-bibit perpecahan dan kehancuran UMNO dan BN.

Allah SWT telah berfirman; 

”Sekiranya kamu bersyukur maka akan aku tambahkan nikmatku, dan sekiranya kamu kufur, maka azabku amatlah pedih”.

Saya cuba membawa andaian dalam situasi sekarang, keadaan sudah terbalik. Dahulunya UMNO dan BN mengekalkan sokongan golongan Melayu pada nisbah lebih kurang 50%, dan bergantung kepada sokongan padu golongan bukan Melayu; kini keadaan sudah berubah. Sekiranya warga Cina, India, Kadazan, Dayak dan warga Malaysia selain Melayu menyokong Pakatan Rakyat dan UMNO berterusan memperjuangkan Ketuanan Melayu, maka kekuasaan yang BN rasai dahulu akan berpindah kepada Pakatan Rakyat dalam pilihanraya yang akan datang.

Golongan muda yang lebih-kurang 100% mengundi Pakatan Rakyat dalam pilihanraya UMNO dimana UMNO memohon restu rakyat (tetapi tidak direstui) lebih memeritkan suasana.

Ahli akar umbi haruslah meningkatkan usaha menambahkan ahli untuk memastikan 'mood' berterusan hingga ke tarikh PRU 13 yang akan datang. Bersiap-sedialah golongan Umarak Suuk yang akan merasakan peritnya ditahan dibawah ISA.

Andai kata Abang Mat Sabu 'ditabalkan' sebagai Menteri Dalam Negeri dan berkuasa penuh untuk menuntut keADILan bagi tahanan yang dipisahkan daripada keluarga dan sanak saudara tanpa bukti empirik.

Teori RAHMAN akan berakhir dengan N; iaitu Najib Razak; dan dengan huruf itulah juga terbenamnya politik perkauman, tindas menindas dan politik ugutan.

Siapa pengganti

 Penangguhan penama bagi mengisi kekosongan jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang yang sekian lama ini semacam menunjukkan Pakatan Rakyat masih lagi belum stabil dalam melahirkan barisan pemimpin pelapis. Kualiti kepimpinan masih lagi boleh dipertikaikan, bermula dengan aktiviti ADUN senaman lompat-melompat, skandal dan lain-lain. Universiti adalah kilang yang mengeluarkan produk ini. Sejauh mana kesediaan mahasiswa dapat menonjolak diri dengan imej world class leader?. Pentadbiran negeri masih terumbang ambing, bolehkan satu Malaysia ditadbir?. Perlukan Persatuan Mahasiswa mewujudkan satu Akademi Future leader seperti umno yang ingin menubuhkan Akademi kepimpinan unmo?. Ayuh mahasiswa, bangunkan negara.



No comments: