Saturday, May 2, 2009

'"One Malaysia vs Unity Government"

Ketika sedang menjadi ‘pemantau’ kepada latihan jundu, saya merasakan perlu ada perkara yang harus di isi dan berkongsi dengan pembaca....Itu lah dua istilah baru berlegar di sekitar pemikiran dua tokoh pemimpin negara. Barisan Nasional (umno BN) dan Pakatan Rakyat (PAS PR). Masing-masing ahli dan rakyat sedang hebat memperkatakan tentang perkara ini. Konsep ‘one malaysia’ seolah-olah kurang sinonim dengan pendekatan yang dibawa oleh BN yang Perdana Menterinya Melayu Islam. Agak janggal bila sebuah parti yang berasaskan perkauman(nasionalis@al qaumiah)becakap soal satu Malaysia. Di mana perginya ketuanan Melayu?. Kemudian kita digemparkan lagi dengan isu status agama anak sesudah salah seorang ibu atau bapa memeluk islam di putuskan di dalam kabinet Malaysia. Ini adalah antara contoh campurtangan kuasa exekutif dengan undang-undang shariah. Ditambah lagi keputusan tersebut tidak berpihak kepada Islam. Alangkah bertambah malangnya negara Malaysia bila Orang nombor satu negara (PM) di buruk kan di media antarabangsa dengan tuduhan yang sangat berat. Bagi saya, PM mesti bersihkan segala tuduhan ini dengan segera.

"Saya melihat masih ramai yang tidak faham tentang 'Unity Government' termasuk orang PAS sendiri dan di kalangan PIMPINAN pun ada yang masih belum faham lagi. Ini kerana, mungkin mereka SIBUK, tidak berpeluang membaca buku-buku politik dan tidak membaca istilah-istilah politik. " - Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Harakah (terbaru)"

Akibat ramai lagi yang tidak faham tentang “Unity Government” ini, lalu presiden Parti Islam Se-malaysia menarik balik tawaran yang telah beliau kemukakan. Sehingga keaadaan negara sedikit menjadi ‘reda’. Media massa yang banyak membuat tanggapan tentang pertembungan antara dua tokoh Ulama’ dalam PAS (Tuan Guru Dato’ Hj.Nik Abd. Aziz Nik Mat dan Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abd. Hadi Awang ). Ini menunjukkan terdapat ada diantara orang luar dan dalam Parti yang inginkan perpecahan dalam PAS itu sendiri. “Unity Govenment” ini adalah homework kepada para perwakilan dalam muktamar akan datang, bukannya harus di tolak secara mentah-mentah. Inilah satu rahmat bila satu tawaran dibuat oleh ulama’, kemudian dibahas dan dicerna oleh setiap ahli dan rakyat kebanyakan .

Ini lah cara dalam berbicara soal disiplin dan akhlak ahli gerakan Islam oleh Syekh Mustapha Mahsyur yang puluhan tahun terjun dalam sepak terajang Ikhwanul Muslimin. Beliau meluahkan satu kalimah agungnya dalam Jalan Dakwah antara Pimpinan dan Ahli :

"Kamu bersatu demi satu pandangan (boleh dibaca: pandangan lama) yang kurang tepat (pada pandanganmu) adalah lebih awla(baik) dari kamu berpecah demi satu pandangan (baru) yang difikirkan paling tepat dan benar”

Sedarilah kita, bila mana agama diberi hak kepada bukan ahlinya, maka seolah-olah, kita sedang menunggu azab dari Allah s.w.t. Mungkinkan virus H1N1 (selsema babi) antara tentera Allah?. Sesungguhnya bala itu ujian dan peringatan daripada Allah s.w.t. Kesimpulannya, kita bukan hanya pandai membangkang, itu tak kena, ini tak kena, tetapi kita pun ada cara tawaran penyelesainnya. Dalam ekonomi sekarang, HPA tawarannya tersendiri, insya’ Allah.

No comments: