Wednesday, January 28, 2009

Indahnya Undang-Undang Islam


Pertemuan dan perbincangan petang tadi yang berkisar dengan hukum jinayah Hudud dengan adik-adik Kem Mahasiswa Unggul(KEMU) siang tadi dapat memberi sedikit ruang untuk saya berdiskusi dengan mereka. Sama ada mereka mengerti ataupun tidak, saya tidak pasti. Sekurang-kurangnya generasi kini sudah pun mula sedar tentang perlunya kita kembali kepada hukum Allah s.w.t. Akibat dilihat jenayah sudah tidak terkawal. Sehinggakan nilai Adilnya Islam itu orang tidak nampak. Aura hukum Islam tetap terpancar. Buktinya, ramai yang akan memberi respon, sama ada berbentuk positif atau negative. Saya bawa kes terbaru tentang kematian A. Kugan,22 yang mati dalam tahanan polis. Banyak kecelaruan yang sudah tidak terkawal pada hari ini.

Persoalan sebenarnya ialah kecekapan polis dalam penyiasatan.A Kugan mungkin penjenayah pencuri kereta mewah tetapi beliau masih belum didakwa dan diputuskan bersalah oleh mahkamah. Oleh itu tidak ada siapa yang boleh menghukum beliau sebagai penjenayah pencuri kereta.Negara kita ada undang undang yang perlu diperbetul dan dipatuhi oleh semua termasuk anggota polis yang bertugas.Tidak ada siapa yang terlepas dari undang undang ini sekalipun para pencacai cuba menjustifikasikan tindakan polis ini.

Kini polis sudah mengeluarkan kenyataan bahawa A Kugan adalah pencuri kereta mewah dan sebab kematiannya ialah paru-paru berair.Dengan kebangkitan rakyat, akhirnya mayat A Kugan dibedah siasat buat kali kedua di mana laporannya akan keluar dalam masa sebulan lagi.Terbongkar sudah penipuan polis kerana lapuran bedah siasat pertama polis hanya dikeluarkan dalam tempoh tak sampai seminggu sedangkan lapuran kedua hanya akan diketahui dalam masa sebulan.Di mana kredibiliti polis dalam kenyataan awal mereka?

Bolehkah polis dipercayai sedangkan laporan bedah siasat sudah menjelaskan pembohongan mereka.Oleh itu, bolehkah dipercayai bahawa A Kugan seorang penjenayah pencuri kereta mewah? Rasanya ramai yang meragui kenyataan polis ini.Kerana itu desakan ditubuhkan suruhanjaya diraja menyiasat siapa A Kugan dan apa punca kematian sebenar adalah wajar dan nampaknya semua pencinta keadilan negara setuju dengan cadangan ini.

Keadilan adalah untuk semua tanpa mengira keturunan dan agama. Selama ini kita menyokong perjuangan rakyat Palastin, kita meyokong perjuangan rakyat Burma dan pernah menyokong rakyat Afrika Selatan atas dasar keadilan sejagat, jadi tidak salah untuk memberi sokongan kepada perjuangan rakyat Malaysia keturunan India yang begitu sinonim dengan kematian di lokap polis sejak dulu lagi. Kali ini keadilan mesti ditegakkan dan kebenaran mesti dibuktikan.

Seorang pencuri kereta mewah mesti dihukum sebagai pencuri kereta mewah dan seorang pembunuh mesti dihukum sebagai pembunuh tanpa mengira siapa mereka,apa keturunan mereka dan apakah pangkat kedudukan mereka. Inilah akibat Negara kita yang mendokong Islam Had Hari yang mengishtiharkan kuta adalah sebuah Negara Islam contoh menyelesaikan masalah jenayah mengikut acuan manusia sendiri. Di Akhir pertemuan saya dengan adik-adik saya sempat berkata berusahalah untuk melihat islam diletakkan ditempat yang tinggi kerana ISLAM ITU TINGGI,DAN TIDAK ADA YANG LEBIH TINGGI DARIPADANYA.


No comments: