Sunday, August 17, 2008

Ke mana menghilang???

“Syekh, ana nk ke Kelantan lah bulan Ramadhan ni”, “Nak buat apa?” saya bertanya. “Mahu jumpa Ulama’ di sana la”. Itulah luahan Nul pada saya. Mungkin waktu pagi itu sudah agak lewat, tetapi kami masih lagi berbual. Saya dapat rasakan kata-kata beliau pada saya itu satu keinginan untuk bertemu dengan para pewaris nabi di sana. Saya kagum dengan semangat yang beliau ada itu dalam bebanan tugas yang dipikul masih lagi boleh bergurau, ketawa sekali sekala untuk mengubat jiwa yang lara. Kadang-kadang kami nyanyi sama-sama lagu “Humaira” nyanyian UNIC. Sampai Pok Nik naik meluat dengar. ”Tak dok lagu lain doh ko?. Laju samo ja ni”. Ucapan maaf beliau pada hadirin sebelum ini juga membayangkan tempoh “pemerintahan” kami hampir sampai ke penghujungnya. Dan akan digantikan dengan adik-adik baru yang saya yakin lebih hebat dari kami. Sesungguhnya jawatan itu hanya taklifan, tetapi tugas dai’e tidak pernah terlepas sampai ke mati. Saya masih lagi ingat perjanjian ’Takwim Air Terjun Kiamsom’ yang mengikat hati saya untuk melihat generasi ini dan akan datang dapat berkembang. Masing-masing mempunyai cita-cita peribadi masing-masing. ”Ana nak grad dengan 3 pointer la”, ”Ana lepas keluar ni, nak kawin terus”, Ana nak ambil alih jawatan Datuk Musa Aman, Ketua Menteri Sabah",...dan banyak lagi. Itulah semangat kepemudaan orang-orang yang berada di Sabah ini. Begitu juga dengan serikandinya. Saya yakin kepimpinan ini boleh mencorak dan mencipta suasana. Bukan terbelenggu dengan suasana yang masih ada. Jangan takut untuk buat silap. Kadang-kadang hati kecil ini tertanya-tanya, sampai bila kah kita mahu selesaikan perkara kecil dan remeh?. Ingin melihat sesuatu yang sempurna. Padahal masalah ummat banyak lagi perlu dibincangkan. Hedonisme pesta konvo, gejala pelacuran, couple, arak dan lain-lain lebih penting dan perlu diselesaikan. Sahabat-sahabat lain pula dapat menyentuh isu-isu negara, isu dunia, dan global. Tapi kita di sini masih lagi membincangkan isu furu’ (cabang). Sampai kiamat tidak akan selesai. Masalah memang sentiasa wujud, cuma bagaimana kita mahu mengurangkannya. Masalah wujud itu tandanya kita buat kerja.


Uslub

Bercakap tentang uslub (pendekatan), dai’e perlu tahu dan pandai menilai mad’unya. Cara bercakap dan menegur perlu berhikmah. Barhikmah ini bukan terus berlembut, tapi kena dengan keadaan dan situasi mad’u nya. Kadang-kadang penyampainan yang kurang sopan, banyak kehilangan mad’u. Mereka yang berjiwa besar melihat masalah sebagai cabaran dan berfikir seperti engineer yang ingin membaiki mesin-mesin besar yang rosak, mereka berhadapan dengan risiko yang besar. Mereka tidak pernah takut, bahkan terus mencuba dan mencuba. Tingkatkan ilmu pengetahuan, kefahaman, dan 'amal. Insya’ Allah 31 Ogos (Ahad) saya akan jemput ustaz untuk buat kelas Al-Quran. Semua dijemput hadir. Wallahu’aklam.

No comments: