Wednesday, August 13, 2008

Kekosongan Jiwa

Kebanyakan orang yang komit dalam gerak kerja Islam ini tidak terlepas dari berasa kadang-kadang tersisih atau disisihkan. Disebut dalm buku ”Golongan Yang Tercicir Disepanjang Jalan Dakwah” Oleh Ust. Fathi Yakan, ramai berlaku dikalangan orang yang berada di barisan hadapan(pimpinan) kerana ujian nya lebih hebat dari yang berada dibelakang. Memang sifat muslim biasa, Iman nya ada masa meningkat dan ada kalanya menurun. Kelompangan dan kekosongan jiwa ini sepatut perlu diisi dengan menambahkan amalan ruhiyyah. Ini perlu disingkap dan difahami oleh setiap para dai’e.

Berbeza Pandangan

Rakyat memandang dari sudut rakyat, Pemimpin memandang dari skop kepimpinan, dan mantan pimpinan melihat dari sudut mantan pimpinan. Masing-masing melihat dari sudut yang berbeza. Semua ini adalah contoh variasi dari sudut pandangan sesuatu perkara. Perbezaan pandangan yang tidak bercanggah dari sumber hukum asal (Al-Quran dan Sunnah) diizinkan di dalam Islam.

Mengkritik Kepimpinan

Pindaan AUKU sedikit memberi ruang kepada mahasiswa belajar cara berpolitik. Jika kita lihat kepimpinan negara pada hari ini banyak menerima kritikan. Tidak kira dari rakan dalam kerajaan atau dari pembangkang. Kritikan ini sebenarnya menggambarkan adanya sifat semulajadi manusia untuk melihat kebaikan dan pemulihan terhadap perkara yang tidak sesuai. Kritikan ini perlu didahulukan dengan cara yang berhikmah dan disertakan dengan cadangan yang membina. Begitu juga mahasiswa, perlunya mengkritik dan sedia untuk dikritik. Ramai orang yang suka mengkritik, tetapi takut untuk dikritik...

No comments: