Monday, September 8, 2008

Dimana Tarbiah kita?

Maghrib tadi, saya kurang berselera untuk menjamah nasi talam. Bertambah keringlah aku kalau macam ni. Mungkin disebabkan saya telah makan bubur brobok dah banyak. Sejenis masakan Bugis ala bubur lambuk semenanjung. Alhamdulillah, sedap. Kalau makan terlalu kenyang, alamak malas lah nak bertarawih malam ni.


Kadang-kadang saya berfikir sorang-sorang, macam mana nak wujudkan bi’ah solehah di kampus yang sekecil ini. Ada juga saya bertanya sahabat-sahabat tentang perkara ini. Tapi masih lagi menemuai jalan buntu. Nak hidupkan budaya cintakan majlis ilmu dirasakan masih lagi sukar. Kita kadang-kadang bercakap dalam konteks untuk mendominasi pemikiran dan tindakan mahasiwa di kampus, tetapi tahap ahli persatuan sendiri masih lagi mencari rentak dan memilih-milih aktiviti atau program. Teringat Diskusi Ilmiah selepas subuh tadi, jawapan daripada Yusuf tadi mengatakan tugas menyampaikan dakwah ini adalah bukan satu pilihan, tetapi satu kewajipan. Berkata Ustaz Fathi Yakan, dalam bukunya, ”Golongan-golongan yang tercicir disepanjang jalan dakwah” mengatakan antara sebab utama terjadinya gejala keciciran ini ialah kelemahan dari sudut tarbiah itu sendiri. Sebelum kita melihat ahli secara keseluruhan, ahli di dalam tarbiah sendiri pun kurang membantu aktiviti tarbiah, semestinya ini satu kelemahan dari sudut tarbiah semua ahli. Persatuan banyak menganjurkan aktiviti-aktiviti. Tidak kira bersifat ilmiah, akademik, kemasyarakatan dan lain-lain. Program paling hambar sambutannya adalah yang bersifat ilmiah. Contoh kelas pengajian Al-Quran pagi semalam sudah dibuktikan berbanding dengan aktiviti masak bubur brobok petang tadi. Sengaja saya tidak terlibat secara langsung kerana sudah ramai para pemerhati-pemerhati yang setia tadi. Saya bercakap bukan untuk membuka pekung, tetapi untuk memberi kesedaran kepada semua betapa perlu dan pentingnya kepada ilmu bagi seorang dai’e ini. Gunalah peluang seluas-luas dalam bulan Ramadhan kareem ini untuk mentarbiah diri sendiri dan ahli-ahli persatuan supaya kita dapat ijazah first class dari madrasah Ramadhan kali ini. Saya mendoakan kita semua dapat menghidupkan satu suasana berlumba dalam menuntut ilmu, terutama Ilmu Al-Quran. Selamat mencari lailatul Qadar.

No comments: