Saturday, September 27, 2008

Menunggu Syawal

Hari demi hari, bumi KAL makin lengang, akibat pulangnya perantau ke kampung halaman tercinta. Cuma tinggallah orang yang tiada kampung di sini untuk menyambut lebaran di sini. Rahimi, Maziah, Nur, Shila, Rohaya, Zu, Kamal antara orang yang paling awal pulang. Mungkin untuk melepaskan kerinduan setelah penat ‘bekerja’. Kadang-kadang perlu juga bersama dengan keluarga, meninggalkan seketika beban yang sarat dipikul di Kampus. Ramadhan bakal meninggalkan kita. Sedih juga ingatkan amal yang tidak seberapa ini. Aku pulak tahun ni cukup lah 3 tahun beraya di sini. Kadang-kadang teringat jugak waktu beraya di kampung dulu-dulu. Tahun ni rasanya lain sikitlah mood raya di kampung tu, sebab kali pertama sambut raya tanpa Tok Wan. Nak beraya tempat orang ni jarang boleh raya, tapi kalau tempat sendiri Insya’Allah balik juga. Kata orang kalau sayang tinggal-tinggalkan.

“Mung dok balaik raye ker tahun ni Min?”, tanya kawan-kawan lama di kampung. Aku tidak terus jawab soalan tu, kerana ia soalan dalam skrip tiap-tiap tahun yang aku dengar. Ada juga sampai marah-marah. Apa nak di jawab. Ada yang nak bertunang raya ke-3 pun nak ajak aku juga temankan. Diam je la. Alah, peduli lah diorang nak kata apa pada aku, cuma pada family ,aku explain lah bagus-bagus. Biarlah tahun ini sekali lagi aku berkongsi suka, sedih, riang ria bersama adik-adikku yang aku tak balik di KAL ni. Tahun depan tak tahu lagi dapat beraya di tempat orang. Lepas keluar ni kena pulak mengembara cari calon. Satu fikrah belum tentu dapat menjamin kesinambungan jalan ini.


Sekadar coretan di penghujung Ramadhan . Kepada pembaca, terima kasih kerana sudi melawat blog saya yang daif ini. Artikle kali, cuma berkong si pengalaman di alam kampus. Moga ALLAH s.w.t merahmati kita semua dan Berjaya di Madrasah Ramadhan , Insya’Allah.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMENANGAN (‘AIDIL FITRI) MAAF ZAHIR BATIN.
“SEMARAKKAN PERJUANGAN"

No comments: