Saturday, September 6, 2008

Tunggu dan lihat

Walaupun 16 September semakin hampir, sebagai orang yang ingin melihat Islam dijulang di tanah air tercinta ini, kita di nasihatkan supaya jangan terlalu ghairah dalam perkara ini. Tunggu dan lihat. Jika sekiranya ia menguntungkan Islam dan pengikutnya, kita mesti bersama menyokong perubahan ini. Tetapi jika ia tetap meminggirkan hukum Islam, ia menjadi satu kewajipan kepada kita melawannya. Kerana kita perlu menilai matlamat menguasai pilitik itu sendiri. Jika Dato’ Seri Anwar Ibrahim(DSAI) bersikap terlepas pandang dalam menentukan dasar kerajaan baru dengan tidak turut berbincang dengan pimpinan Parti Islam, maka kita tidak teragak-agak untuk menentang kerajaan baru dan keluar dari Pakatan Rakyat (PR). Saya pun belum pernah dengar janji dari DSAI untuk sama-sama tegakkan hukum Islam.

Sikap terlalu mengagungkan DSAI dikalangan ahli PAS sendiri yang merendahkan keupayaan Tuan Guru kita, walhal pimpinan kita adalah yang terlebih layak dalam memimpin kerajaan, dengan kemampuan Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz dan Tuan Guru Dato’ Haji Abdul Hadi sepatutnya diketengahkan dalam memimpin negara kita berpandukan cara-cara yang dibuat oleh Nabi Muhammad S.A.W.

Tentulah Tuan Guru amat mengetahui cara yang dilakukan Nabi Muhammad S.A.W ketika ingin membentuk negara Islam Madinah yang mana sebelum itu dipersaudarakan dahulu kaum Muhajirin dan Ansar untuk mencairkan asabiah perkauman atau puak masing-masing hingga yang tinggal hanya roh Islam dan supaya perbezaan keturunan, warna kulit dan kedaerahan semua dihancurkan yang tinggal hanya Islam tiada satu pun yang boleh membanggakan atau merendahkan seseorang melainkan dengan ketaqwaan sahaja.

Mungkin boleh disamakan ahli PAS sebagi Muhajirin yang turut berhijrah meninggalkan kemewahan dikampung untuk menyebarkan Islam ke setiap negeri Malaysia dan PKR sebagai Ansar yang menolong dan memberi bantuan ini boleh menyatukan fikrah sesama pemimpin dan pendokong semestinya kita akan mampu mentadbir Malaysia dengan jaya dan mencapai redha Allah S.W.T. Bersama memacu perubahan, Insya’Allah.

No comments: